КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЈА ЖЕНЕ У ДОМЕНУ ДРУШТВЕНОГ СТАТУСА У СРПСКИМ НАРОДНИМ ПОСЛОВИЦАМА
Сажетак
У раду се анализира концептуализација жене у Српским народним пословицама и другим различним као оним у обичај узетим ријечима, а на основу домена концептуализације као што су домен удаје, домен поштења и домен моћи или утицаја. Ове домене заједно уоквирује домен друштвеног статуса, који се поставља њима као надређен. На основу поменутих домена гради се дио концепта жена који је постојао у премодерном српском језику и српској култури, а који као такав може послужити за праћење развоја тог концепта до модерног доба. До концептуализације се долази лингвокултурлошким приступом, комбинацијом аксиолошке и концептуалне анализе. Резултат аксиолошке анализе јесу аксиологеме, док се концептуалном методом успостављају концептуалне метафоре и метонимије, а које су примарни механизми мишљења путем којих се открива перспектива опажања ванјезичких датости. Резултати показују стереотипну представу жене која одговара патријархалном систему у коме је анализирана грађа настајала. Жена се посматра као несамостално биће, махом инфериорно у односу на мушки род, биће дефинисано у односу на мушкарца, али и ужу и ширу породицу. Оно што жени омогућава да се издигне изнад негативне представе јесте поштење, које се прије свега везује за сексуалну невиност и за мушко-женске односе. Осим поштења, пожељне карактеристике јесу богатство и младост. Значај овог истраживања, између осталог, лежи у томе што његови резултати омогућују компаративно-контрастивну анализу са савременијом сликом жене. Тиме би се установило како и колико се вриједности, вјеровања и стереотипи мијењају кроз вријеме, односно који фактори утичу на концептуализацију појмова, у овом случају – жене, као и то како се концептуални и језички аспекат саодносе.
Референце
Драгићевић, Рајна (2010). Лексикологија српског језика. Београд: Завод за уџбенике.
Дражић, Јасмина (2022). Приступи проучавању значења речи. Нови Сад: Филозофски факултет.
Кулишић, Шпиро, Петровић, Петар и Пантелић, Никола (1970). Српски митолошки речник. Београд: Нолит.
Пауновић Родић, Стефана (2019). Стереотип жене у језичкој слици света Словака и Срба. (Необјављена докторска дисертација). Филолошки факултет, Универзитет у Београду, Београд. https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/12313/Disertacija.pdf?sequence=6&isAllowed=y 19.06.2024.
Пејовић, Анђелка (2014). Паремије као део етнолингвистичког наслеђа. Гласник Етнографског института САНУ LXII/2, 201–213.
Ристић, Стана и Ивана Лазић Коњик (2020). Когнитивни правац у српској етнолингвистици – почеци развоја и актуелни проблеми. Београд: Институт за српски језик САНУ.
Савковић, Светозар (1893). Српске народне пословице, св. 1. Нови Сад: Матица српска.
Стакић, Мирјана (2021), Значење синтагме адамско колено: дар или казна. Црквене студије 18, 445–462.
Стефановић Караџић, Вук [1849] (1965) [фот. изд.]. Српске народне пословице и друге различне као оне у обичај узете ријечи, У: Сабрана дела Вука Караџића (ур. М. Пантић, књ. IX. Београд: Просвета.
Стојиљковић, Милица (2017). Концепт свадбе у српском језику (на материјалу речничке и паремиолошке грађе). Philologia mediana 9, 425–444.
Штрбац, Гордана (2018). Фразеологија о човеку и човек у фразеологији. Нови Сад: Филозофски факултет.
*
Bartminjski, Ježi (2011). Jezik – Slika – Svet. Beograd: Slovo Slavia.
Dragićević, Rajna (2015). Ukrštanja kognitivne lingvistike i lingvokulturologije. U: Speech and Languages (ur. M. Sovilj, M. Subotić). Beograd: Life Activities Advancement Center, The Institute for Experimental Phonetics and Speech Pathology, 195–200.
Trebješanin, Žarko (2018). Stereotip majke u srpskom jeziku. Etnoantopološki problemi, n.s. god. 13, sv. 1, 155–167.