КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЈА ЖЕНЕ У ДОМЕНУ ДРУШТВЕНОГ СТАТУСА У СРПСКИМ НАРОДНИМ ПОСЛОВИЦАМА

  • Драгана Ристић Истраживач сарадник, Филозофски факултет, Универзитет у Новом Саду
Кључне речи: лингвокултурологија, концептуализација, аксиологеме, жена, друштвени статус, Српске народне пословице

Сажетак

У раду се анализира концептуализација жене у Српским народним пословицама и другим различним као оним у обичај узетим ријечима, а на основу домена концептуализације као што су домен удаје, домен поштења и домен моћи или утицаја. Ове домене заједно уоквирује домен друштвеног статуса, који се поставља њима као надређен. На основу поменутих домена гради се дио концепта жена који је постојао у премодерном српском језику и српској култури, а који као такав може послужити за праћење развоја тог концепта до модерног доба. До концептуализације се долази лингвокултурлошким приступом, комбинацијом аксиолошке и концептуалне анализе. Резултат аксиолошке анализе јесу аксиологеме, док се концептуалном методом успостављају концептуалне метафоре и метонимије, а које су примарни механизми мишљења путем којих се открива перспектива опажања ванјезичких датости. Резултати показују стереотипну представу жене која одговара патријархалном систему у коме је анализирана грађа настајала. Жена се посматра као несамостално биће, махом инфериорно у односу на мушки род, биће дефинисано у односу на мушкарца, али и ужу и ширу породицу. Оно што жени омогућава да се издигне изнад негативне представе јесте поштење, које се прије свега везује за сексуалну невиност и за мушко-женске односе. Осим поштења, пожељне карактеристике јесу богатство и младост. Значај овог истраживања, између осталог, лежи у томе што његови резултати омогућују компаративно-контрастивну анализу са савременијом сликом жене. Тиме би се установило како и колико се вриједности, вјеровања и стереотипи мијењају кроз вријеме, односно који фактори утичу на концептуализацију појмова, у овом случају – жене, као и то како се концептуални и језички аспекат саодносе.

Референце

ИЗВОРИ И ЦИТИРАНА ЛИТЕРАТУРА

Драгићевић, Рајна (2010). Лексикологија српског језика. Београд: Завод за уџбенике.

Дражић, Јасмина (2022). Приступи проучавању значења речи. Нови Сад: Филозофски факултет.

Кулишић, Шпиро, Петровић, Петар и Пантелић, Никола (1970). Српски митолошки речник. Београд: Нолит.

Пауновић Родић, Стефана (2019). Стереотип жене у језичкој слици света Словака и Срба. (Необјављена докторска дисертација). Филолошки факултет, Универзитет у Београду, Београд. https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/12313/Disertacija.pdf?sequence=6&isAllowed=y 19.06.2024.

Пејовић, Анђелка (2014). Паремије као део етнолингвистичког наслеђа. Гласник Етнографског института САНУ LXII/2, 201–213.

Ристић, Стана и Ивана Лазић Коњик (2020). Когнитивни правац у српској етнолингвистици – почеци развоја и актуелни проблеми. Београд: Институт за српски језик САНУ.

Савковић, Светозар (1893). Српске народне пословице, св. 1. Нови Сад: Матица српска.

Стакић, Мирјана (2021), Значење синтагме адамско колено: дар или казна. Црквене студије 18, 445–462.

Стефановић Караџић, Вук [1849] (1965) [фот. изд.]. Српске народне пословице и друге различне као оне у обичај узете ријечи, У: Сабрана дела Вука Караџића (ур. М. Пантић, књ. IX. Београд: Просвета.

Стојиљковић, Милица (2017). Концепт свадбе у српском језику (на материјалу речничке и паремиолошке грађе). Philologia mediana 9, 425–444.

Штрбац, Гордана (2018). Фразеологија о човеку и човек у фразеологији. Нови Сад: Филозофски факултет.

*

Bartminjski, Ježi (2011). Jezik – Slika – Svet. Beograd: Slovo Slavia.

Dragićević, Rajna (2015). Ukrštanja kognitivne lingvistike i lingvokulturologije. U: Speech and Languages (ur. M. Sovilj, M. Subotić). Beograd: Life Activities Advancement Center, The Institute for Experimental Phonetics and Speech Pathology, 195–200.

Trebješanin, Žarko (2018). Stereotip majke u srpskom jeziku. Etnoantopološki problemi, n.s. god. 13, sv. 1, 155–167.
Објављено
19. 12. 2024.
Bрој часописа
Секција
Чланци